Hodnocení kurzu pro učitele němčiny ve Frankfurtu
Jako učitelé zažíváme vyučování jen z pohledu učitele. V DID jsem měla možnost být i v úloze studenta.
Kurz německého jazyka pro učitele zahrnoval 26 hodin výuky týdně, které byly rozděleny do 3 vzdělávacích stupňů, které navzájem korelují. V tomto programu je začleněné studium německého jazyka ze strany řádného studenta, pozorovatele i kritika. V prvním stupni jsem se zúčastnila standardního kurzu v mezinárodní třídě z perspektivy studenta, spolužáky jsem měla z Turecka, Tuniska, Brazílie, Ukrajiny, Arménie… Němčinu měli na vynikající úrovni. Byli to právníci, lékaři, ekonomové, studenti VŠ. Mohla jsem porovnat pedagogické styly našich učitelů s vlastním a reflektovat rozdíly.
Kromě účasti na standardním kurzu jsem se podívala na hodiny ve všech jazykových úrovních od A1 po C1 s rozdílnými učiteli. Měla jsem příležitost zažít a analyzovat rozmanitost individuálních pedagogických metod a mnoho velmi rozdílných osobností učitelů, různou atmosféru ve třídách. Na hodinách vládla uvolněná atmosféra, všichni navzájem komunikovali a byli velmi přátelští, učitelé byli profesionálové, nikdo neměl špatnou náladu, mezi učiteli a studenty byly velmi dobré vztahy. Po hospitacích následovaly rozbory hodin s vyučujícími a se studenty z různých zemí jako Nepál, Irák, Irsko, Švýcarsko, Srbsko, Polsko, Japonsko, Čína, Korea, Španělsko, Itálie, Vietnam, Portugalsko, Guatemala…
Během kurzu probíhala pravidelná osobní střetnutí s ředitelem školy a neformální rozhovory o fungování DID.
Velkým přínosem byla osobní střetnutí s učiteli a spolužáky, hostitelskou rodinou (Klaus a Michaela Gerald) a našimi spolubydlícími – lékař z Guatemaly, diplomat z Turecka a středoškolský učitel němčiny a francouzštiny z Irska. Byli jsme spolu na Sommerfestu v Kelsterbachu, který organizovali naši domácí, absolvovali 3 narozeninové oslavy našich spolubydlících, poslouchali Klause, který je rockový hudebník, a zpívali známé i méně známé písně.
Tatiana Škodová – DID Frankfurt