Mobilita Erasmus plus pro učitele angličtiny v Irsku
Zdravím Vás,
konečně mám čas Vám napsat více o pobytu v Corku na CEW a shrnutí mé stáže English Language Training and Irish Culture:
Motivací zúčastnit se zahraniční mobility pro mě bylo:
- získat praktické dovednosti pro svou profesi,
- získat nové kontakty,
- posílit mezinárodní spolupráci mojí školy v budoucnosti,
- výměna zkušeností s jinými vyučujícími,
- obohatit si svoje sociální, jazykové a kulturní kompetence,
- jako i motivace do další práce
- a uspokojení z vlastní práce.
Příprava a průběh kurzu
Zahraniční mobilita Erasmus plus v rozsahu 60 hodin se uskutečnila v srpnu 2017 a byla spolufinancovaná z programu Evropské unie. Byla zaměřená na výuku angličtiny a poznání irské kultury. Dopoledne jsme se věnovali většinou právě výuce – rozebírali jsme způsoby pro výuku gramatiky, obohacení slovní zásoby, porovnání irské angličtiny s britskou, učení výslovnosti a také jsme rozebírali, s čím mají žáci problémy, mnohokrát se to odvíjelo právě od systému, jak funguje mateřský jazyk. Diskutovalo se např. jak a či vůbec cíleně vyučovat výslovnost na školách, doporučili nám literaturu, ale i my učitelé jsme si nacvičovali správnou výslovnost některých typických anglických hlásek a naši školitelé nás stavěli i do role žáků, abychom si vyzkoušeli to, jak se naši žáci cítí, když se učí cizí jazyk. Určitý čas byl věnovaný i vzájemné výměně mezi učiteli, což bylo nesmírně obohacující. Člověk tak mohl porovnávat a zjistit, že ne všechno slovenské je zlé. Např. počet žáků v jazykové skupině v Japonsku se pohybuje okolo čísla 40!
Zajímavosti irské kultury
Co se týká irské kultury, měli jsme přednášky týkající se dějin – zejména období hladomoru, emigrace a vztahů s Británií. Hovořili jsme o irské snaze o samostatnost, o vztahu Irska a Unie, o komplikované situaci v Severním Irsku, zejména v 20. století a nyní. Dozvěděli jsme se např. jak se Irsko vzmohlo po katastrofických chvílích až se nakonec dostalo na druhou příčku v kvalitě života v Evropě. Dostali jsme množství tipů, jak i irské téma zakomponovat do učebních osnov. Zároveň jsme měli možnost i mnoho vidět, protože jsme měli přednášku např. v muzeu na hradě, v zahradách i v tradiční irské hospodě.
Během víkendů nám škola zorganizovala celodenní výlety, ale i individuální. Měli jsme zájem vidět toho co nejvíce, a tak jsme navštívili Moherské útesy, Killiarney, Kenmare nebo výrobnu whisky Jameson v nedalekém Midletonu. Vemi se mi líbila návštěva Muzea Heritage Centre ve městě Cobh, které řešilo téma emigrace. O tomto tématu se velmi mluví i v současné Evropě. A příběh Titanicu je téma, které se dá krásně rozpracovat i se žáky základních škol a mohu ji díky mému pobytu v Irsku doplnit autentickými materiály právě z této návštěvy. Když jsme hovořili o irské kuchyni, byl pro nás připravený oběd v restauraci a jako menu bylo podávané vánoční irské jídlo. A i v době volna docházelo k neustálé interakci, budování kontaktů a nových přátelství. Navzájem se mluvilo o životě v našich zemích a s novými lidmi jsem strávila nezapomenutelné chvíle.
Jednoznačně tento kurzu doporučuji i jiným učitelům AJ, ale i učitelům geografie, občanské výchovy, dějepisu s dostatečnou úrovní angličtiny. Jak bude v budoucnu možnost, ráda se opět do CEW vrátím na jiný kurz. Ve svém profesním životě jsem absolvovala 4 metodické stáže a stáž v Corku byla určitě jednou z těch hodnotnějších, přičemž byla zorganizovaná na vysoké úrovni.
Děkuji Cambridge Study za to, že na svém webu měla kurz vypsaný, protože si nejsem jistá, zda bych v záplavě internetových informací na tento kurz natrefila. Speciálně děkuji Vám, p. Smolko, za pomoc, trpělivost a odpovědi, které jste mi byl ochoten vždy dát na mé otázky.
Mgr. Jolana Madigárová Kubišová